Wednesday, November 30, 2011

Silam

Hari ini mari kita berbicara mengenai isi hati atau pendapat. Sekarang ini, di Malaysia pergolakan politik telah berlaku.Jadi anak anak muda yang bergelar mahasiswa/siswi rata-rata berusaha melibatkan diri dalam politik. Perbezaan falsah politik menyebabkan ramai mahsiswa/siswi bertelagah. Bukan nak kata siapa betul atau siapa salah.Tapi permainan politik ini sudah lama berlaku.Semenjak kita belum merdeka lagi.

Jadi percatuan boleh ini telah dirancang sejak dahulu lagi. Dan kemungkinan kita meneruskan lagi percatuan ini. Bagi mahasiswa/siswi , semangat berpolitik memng tidak dapat dibendung lagi akan tetapi percatuan ini jangan sampai termakan jerat falsafah kaum sendiri..Bukan nak kata Si A betul Si B salah. Akan tetapi mahasiswa/siswi mengikut secara membuta tuli.

Sejarah walau di catit dalam manuskrip dan di simpan beratus tahun tidak semesti nya betul.siapa kita di zaman ini mentukan sejarah itu betul atau salah.walau kita mengkaji bahawa penulisan itu betul, tetapi kita tidak tahu apa agenda sebelum penulisan sejarah itu berlaku.

Tidak bermaksud kita perlu tidak percaya sejarah atau percaya sejarah, dan juga tidak bermaksud kita harus mengkaji dengan teliti.Tetapi kita tidak tahu bahawa apa sebenar yang berlaku sebelum penulisan itu berlaku. Hanya percakapan mulut sahaja di bawa turun temurun secara tidak langsung berubah isi demi isi. Apa yang cuba di sampai kan penulis sekarang ini, biarlah sejarah itu berlalu dan di simpan sahaja. Cuma jangan di ulang.Biarlah kita mahasiswa/siswi  membicarakan politik secara jelas dan lancar sambil menerbitkan sejarah politik yang baru dimana kita sahaja yang tahu akan agenda tersebut.

No comments:

Post a Comment